Utrechtse sneltram

In 1983 wordt de Utrechtse sneltram geopend. De sneltram rijdt dan tussen Utrecht Moreelsepark en Nieuwegein-Zuid. De tramlijn is aangelegd door NS, maar de exploitatie wordt al vanaf het begin door de busmaatschappij West-Nederland verzorgd.
Een aantal jaar na de opening van het eerste gedeelte van de lijn wordt ook de aftakking naar IJsselstein geopend.
In 1994 gaat de exploitatie van de lijn over naar Midnet, wat in 1999 opgaat in Connexxion.
Vanaf 2013 is Qbuzz, in Utrecht opererend onder de merknaam U-OV, de vervoerder van de sneltram.
In 2019 wordt het traject verlengd naar de Uithof. In de zomer van 2022 wordt het bestaande gedeelte van de tramlijn heropend, nadat dit geschikt gemaakt was voor de nieuwe Urbos 100-trams.

Foto's

Deze foto's zijn gesorteerd op tramtype van oud naar nieuw.

Huidig materieel
Urbos 100
Voormalig materieel
SIG-tram


Urbos 100

In 2016 wordt de eerste van 27 vijfdelige Urbos 100 geleverd door CAF, genummerd 6001 - 6027. De eerste inzet van deze trams is in 2019, op de Uithoflijn.
In 2019 wordt ook de eerste zevendelige Urbos 100 afgeleverd, wederom 27 stuks, genummerd 6051 - 6077.

Utrecht, 8 september 2023. Nabij de halte Stadion Galgenwaard komen CAF Urbos 100 6022 + 6056 van Qbuzz aan als lijn 21 naar IJsselstein-Zuid.


Nieuwegein Wijkersloot, 8 september 2023. Qbuzz 6065 + 6009 als lijn 20 naar Nieuwegein-Zuid.


Nieuwegein City, 8 september 2023. Qbuzz 6052 + 6013 komen aan als lijn 21 naar IJsselstein-Zuid.


SIG-trams

Voor de exploitatie van de sneltramdienst werden 27 enkelgelede trams afgeleverd, genummerd 5001 t/m 5027 . Deze ontworpen door de NS voor de Utrechtse sneltram.
De trams zijn in 2000 en 2001 voorzien van een nieuw front, de groene Connexxion-huisstijl en het interieur kreeg een update. Vanaf 2011 werden de trams opnieuw aangepakt en voorzien van de geel grijze kleurstelling welke door de provincie was voorgeschreven. Ook worden ze technisch gereviseerd.
In 2021 zijn de SIG-trams uit dienst genomen. De 5017 is bewaard gebleven voor museumdoeleinden, een kop van de 5027 is geschonken aan de gemeente Nieuwegein. De rest is inmiddels gesloopt.

Utrecht CS Jaarbeurszijde, 11 juli 2017. Qbuzz 5010 + 5009 staan klaar voor vertrek naar Nieuwegein Zuid.

Laatst bijgewerkt: 11-09-2023