GTW Breng
Op 14 juli 2011 word bekend gemaakt dat de concessie Arnhem – Nijmegen wordt gegund aan Hermes (dochteronderneming van Connexxion). Onder deze concessie valt het busvervoer in stad en streek in de omgeving van Arnhem en Nijmegen en de doordeweekse treinserie 30700 tussen Arnhem (Centraal) en Doetinchem. Hiervoor besteld Hermes negen GTW 2/8 (5041 – 5049). Deze worden tussen 30 augustus 2012 en 12 december 2012 geleverd. Hermes gaat in deze regio onder de merknaam Breng rijden.
Aangezien dat er (bijna) nooit negen treinstellen voor deze treindienst nodig zijn, zijn er een aantal treinstellen tijdelijk ergens anders ingezet waar materieeltekorten zijn geweest. De eerste keer dat dit gebeurde was van 1 september 2015 tot het einde van de concessie van Veolia in december 2016. Doordat de twee LINT treinstellen op de Maaslijn langdurig defect waren, zijn de 5045 en 5046 naar de Maaslijn gekomen als versterking. Echter toen de LINT’s weer hersteld waren zijn de Breng-treinstellen niet teruggekeerd. De 5046 is later nog uitgewisseld voor de 5049.
Met ingang van dienstregeling 2017 vertrekt Connexxion GTW 5037 van de Valleilijn naar de Vechtdallijnen van Arriva, ondanks dat de twee nieuwe FLIRT’s voor de Valleilijn nog niet geleverd zijn. Om dit materieeltekort te ondervangen, werden de 5047 en 5048 van december 2016 tot februari 2017 ingezet tussen Amersfoort en Barneveld Zuid/Ede Wageningen. Vanaf februari 2017 werden deze gewisseld voor de 5044 en de 5045, welke in december 2017 werden geruild voor de 5041 en de 5049. Vanaf 1 februari 2018 worden de nieuwe FLIRT’s 5038 en 5039 ingezet op de Kippenlijn en vanaf dan zijn de Breng GTW’s niet meer nodig op deze lijn.
Omdat Arriva twee GTW’s vanuit de Achterhoek inzet op de Noordelijke Nevenlijnen door materieeltekort door schade en revisie van het materieel daar, komen er treinstellen tekort voor de Achterhoek. Hiervoor huurt Arriva twee treinstellen van Breng die vanaf augustus 2019 voornamelijk ingezet worden tussen Tiel en Arnhem Centraal en een enkele keer zijn ingezet tussen Zutphen en Apeldoorn. Door de coronacrisis zijn rijden er minder treinen in noord Nederland en keren de GTW’s van Arriva uit de Achterhoek terug en zijn de 5041 en 5044 overbodig en worden deze weer door Breng ingezet.
GTW DMU 2/8
De kleurstelling waarin de Breng GTW's zijn afgeleverd.
Laatst bijgewerkt: 14-12-2023