LINT 41/H in Nederland

De Coradia LINT is een platform van de fabrikant Alstom. LINT staat voor (vrij vertaald) Lichte Innovatieve Nevenvervoer Treinstel. Het treinstel is ontwikkeld door LHB uit het Duitse Salzgitter, wat in 1998 is overgenomen door Alstom.

Hieronder wordt het heden en verleden van de 25 aan Syntus geleverde LINT's beschreven aan de hand van informatie en foto's.


Inzet bij Syntus/Keolis Nederland

Tussen 2001 en 2005 worden er 25 treinstellen van het type LINT 41/H afgeleverd aan Syntus. Deze zijn alle vanaf de aflevering tot (in ieder geval) december 2012 op alle lijnen waar Syntus de concessie in handen had ingezet. Een uitzondering hierop is treinstel 31 welke onherstelbaar beschadigd raakte na een aanrijding met een landbouwvoertuig in oktober 2001.

De 44 en 45 zijn voornamelijk ingezet tussen Almelo en Mariënberg. De concessie was in handen van Connexxion, maar werd uitgevoerd door Syntus. Vandaar dat deze twee treinstellen voorzien waren van een bordeauxrode Twents kleurstelling.

Vanaf december 2012 neemt Arriva de concessie in de Achterhoek en her Rivierenland over, en zet nieuwe GTW's in, waardoor een groot gedeelte van de vloot overbodig raakt.

In december 2013 liep de concessie Twente af, waarna de treindienst Almelo - Mariënberg onder de concessie Vechtdallijnen valt. Deze concessie is gewonnen door Arriva.

In december 2013 gaat de nieuwe concessie Twente van start, waar ook de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal onder valt. Hierbij worden de bij Syntus overgebleven LINT's voorzien van (een nieuwe) rode Twents kleurstelling. Ook het interieur ondervind een update. De stoelen zijn opnieuw bekleed, de stellen worden voorzien van een toilet, en informatieschermen.

Vanaf 2017 veranderd de officiële naam van Syntus in Keolis Nederland.

Om het aantal in- en uitcheck momenten te minderen word in december 2017 het merk Blauwnet geïntroduceerd door Provincie Overijssel. Tussen 2017 en 2020 worden de rode LINT's voorzien de nieuwe, blauwe kleurstelling.

Treinstelnummer In dienst Uit dienst
21 januari 2001 december 2012
22 januari 2001 december 2012
23 februari 2001 december 2012
24 april 2001 december 2012
25 april 2001 december 2012
26 april 2001 december 2012
27 april 2001 december 2012
28 april 2001 december 2012
29 mei 2001 december 2012
30 juni 2001 december 2012
31 juni 2001 oktober 2001
32 maart 2001 december 2012
33 maart 2001 december 2012
34 april 2002 december 2012
35 april 2002 december 2012
36 april 2002 december 2023
37 mei 2002 december 2012
38 mei 2002 december 2023
39 juni 2002 december 2023
40 augustus 2002 december 2023
41 december 2003 december 2023
42 december 2003 december 2023
43 december 2003 december 2023
44 september 2005 december 2023
45 september 2005 december 2023

Inzet bij Arriva

De eerste inzet van LINT-treinstellen door Arriva in Nederland is vanaf december 2013 tussen Almelo en Mariënberg. De 33 en 34 zijn overgenomen van Syntus en voorzien van een nieuwe, blauwe kleurstelling. Ook zijn de stoelen opnieuw bekleed. Er is een eerste klas afdeling gerealiseerd. Ook zijn de twee stellen voorzien van een toilet.

In december 2016 neemt Arriva de concessie Limburg over. Hiervoor worden de 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32 geüpdatet naar de eisen voor de concessie. In 2023 verdwijnen de LINT'en van de Maaslijn. Deze treinstellen zullen nodig zijn voor de concessie van de spoorlijn Zutphen - Hengelo - Oldenzaal welke is gegund aan Arriva en op 10 december 2023 ingaat. De stellen worden voorzien van de Blauwnet-kleurstelling. Tot 2018 wordt de 37 ook nog ingezet op de Maaslijn. Deze was hier eerder in dienst bij Veolia Transport.

Hierna wordt het stel omgebouwd voor de Vechtdallijnen. Het uiterlijk verschild iets met de 33 en 34. De 37 wordt voorzien van het nieuwe Arriva logo en het treinstelnummer bevind zich op een ander plek.

Treinstelnummer In dienst Uit dienst
24 december 2016 tot heden in dienst
25 december 2016 tot heden in dienst
26 december 2016 tot heden in dienst
28 december 2016 tot heden in dienst
29 december 2016 tot heden in dienst
30 december 2016 tot heden in dienst
32 december 2016 tot heden in dienst
33 december 2013 tot heden in dienst
34 december 2013 tot heden in dienst
37 december 2016 tot heden in dienst

Inzet bij Veolia Transport

Ter versterking van de treindienst op de Maaslijn werden vanaf oktober 2014 de 35 en 37 door Veolia ingezet op doordeweekse dagen in de spits tussen Nijmegen en Venray. Veolia vernummerd deze stellen tot respectievelijk de 235 en 237. In december 2016 neemt Arriva de concessie over van Veolia Transport, hiermee beëindigd de inzet van deze twee stellen door Veolia.

Treinstelnummer In dienst Uit dienst
235 oktober 2014 december 2016
237 oktober 2014 december 2016

Inzet bij Inlandsbanan

In 2019 worden de niet meer in gebruik zijnde LINT's verkocht aan het Zweedse Inlandsbanan. De treinstellen worden in het Poolse Opole gereviseerd en gereedgemaakt voor het koudere Zweedse klimaat. De stellen zullen ingezet gaan worden tussen Mora en Östersund. De stellen worden genummerd 001 - 005.

Treinstelnummer Vertrek uit Nederland
21 mei 2019
22 mei 2019
23 mei 2019
27 mei 2019
35 mei 2019

Foto's

26
27
28
29
30

36
37
38
39
40

41
42
43
44
45

21


22

Arnhem, 15 april 2012. Syntus 22 staat klaar voor vertrek als 30959 stoptrein naar Winterswijk. In het voorjaar van 2019 heeft het Zweedse Inlandsbanan de 21, 22, 23, 27 en 37 overgekocht


23

Amersfoort, 8 juni 2013. LINT 23 staat te wachten op betere tijden.


24

Amersfoort, 8 juni 2013. LINT 24.


Winterswijk, 15 april 2012. Syntus LINT 24 is aangekomen als stoptrein vanuit Arnhem. In deze kleurstelling zijn alle 25 treinstellen afgeleverd tussen 2001 en 2005. Inmiddels wordt de 24, na een revisie in 2016, ingezet bij Arriva op de Maaslijn (voornamelijk tussen Nijmegen en Venray).


25

Goor, 23 augustus 2024. Arriva LINT 25 als RS24 31234 naar Zutphen.


Nijmegen, 13 december 2016. Arriva LINT 25 + 32 staat te wachten op vertrek als S1 32353 naar Venray.


26

Sint Agatha, 9 juli 2021. Gedurende de coronaperiode heeft de RS11 tussen Nijmegen en Venray niet gereden. Hierdoor waren de LINT-treinstellen overbodig op de noordelijke Maaslijn. Om de treinstellen in goede conditie te houden werden ze af en toe een paar slagen ingezet tussen Nijmegen en Roermond. Hier zien we Arriva 26 onderweg als RS11 32239 naar Roermond, met ongeveer een kwartier vertraging.


27


28


29

Goor, 23 augustus 2024. Arriva LINT 29 onderweg als RS24 31225 naar Oldenzaal.


Zutphen, 15 april 2012. Syntus LINT 29 is aangekomen in Zutphen. 


30

Mook-Molenhoek, 14 december 2016. Arriva LINT 30 komt aan op station Mook-Molenhoek als S1 32347 naar Venray.


31


32

Nijmegen, 13 december 2016. Arriva 32 zal gecombineerd worden met de 25 en zal dan als S1 naar Venray rijden. Achter de 32 staat de 26.


Amersfoort, 8 juni 2013. LINT 32 met daarnaast DM'90 3443 en 3441 (bij Syntus genummerd als 54).


33

Almelo, 6 april 2023. Arriva LINT 33 staat te wachten op de volgende inzet.


34

Vriezenveen, 6 april 2023. Arriva LINT 34 als RS21 31054 naar Almelo.


35

Venlo, 6 januari 2017. LINT 35 staat te wachten op wat de toekomst zal brengen.


Cuijk, 2 juni 2016. Het interieur van Veolia LINT 235.


Arnhem, 19 juli 2011. Syntus LINT 35 + 26 zijn zojuist aangekomen als stoptrein 30730. Station Arnhem is op dat moment nog volop in de verbouwing.


36

Hengelo, 9 januari 2016. Syntus 36 staat te wachten op vertrek naar Oldenzaal. Hier de trein vanaf de achterkant gezien.


Zutphen, 24 januari 2015. Syntus LINT 36 komt als rangeerdeel station Zutphen binnen.


37

Vriezenveen, 6 april 2023. Arriva LINT 37 rijdt over de overweg Kreuzendijk als RS21 31043 naar Hardenberg.


Nijmegen, 13 maart 2017. Arriva LINT 37, welke hier nog wordt ingezet op de Maaslijn, en nog voorzien van de Veolia kleurstelling, wachtend op vertrek als S1 32357 naar Venray.


Venlo, 6 januari 2017. Arriva LINT 37 en 35 staan te wachten op wat er komen gaat. Beide stellen zijn nog voorzien van Veolia logo's, maar deze zijn wel opgepoetst. Ook zijn er achter de cabineruiten aan de zijkant ''nieuwe'' nummers geplaatst. Zover ik weet is de 35 nooit ingezet door Arriva. De 37 is de eerste week ingezet op de Maaslijn, en toen een tijdje afwezig geweest. Na de terugkeer op de Maaslijn was dit stel wel voorzien van Arriva logo's.


Nijmegen, 23 december 2015. Veolia Transport LINT 237 + 235 op spoor 1B. Ondanks dat ik deze stellen veel voorbij heb zien komen, is dit de enige foto die ik van deze stellen heb in hun tijd bij Veolia. Een plaatje om te koesteren dus.


38

Goor, 3 december 2016. Syntus LINT 38 vanaf de achterkant gezien, als stoptrein naar Oldenzaal.


Winterswijk, 15 april 2012. Links staan Syntus LINT 38 + 28 met daarachter de 27. Rechts de 24 die zojuist is aangekomen als stoptrein uit Arnhem. Daarachter staat de 37 te wachten om een stoptrein naar Zutphen te gaan rijden.


39


40


41

Hengelo, 2 februari 2023. Keolis LINT 41 komt aan in Hengelo als RS24 31231 met eindpunt Oldenzaal.


42


43


44

Mariënberg, 15 april 2012. De concessie regio Twente was weliswaar in handen van Connexxion, de treindienst tussen Mariënberg en Almelo werd destijds uitgevoerd door Syntus. Daarvoor waren de 44 en 45 voorzien van de Twents huisstijl. Toch werden deze stellen ook wel eens op de andere lijnen van Syntus ingezet. Hier staat de 44 te wachten op vertrek naar Almelo.


45

Laatst bijgewerkt: 02-10-2024