Gentse tram
In 1874 reed de eerste paardentram in Gent. In 1886 werd daar een buurtspoorweglijn aan toegevoegd, deze werd met stoomtractie uitgevoerd. Vanaf 1898 werd de stoomtram vervangen door accutrams. Vanaf 1903 is er bovenleiding aangebracht en vanaf 1904 reden alle trams op bovenleiding.
Momenteel bestaat het metersporige tramnetwerk van Gent uit drie lijnen; lijn 1, 2 en 4. De totale lengte van het netwerk is 30 kilometer. De bovenleidingsspanning is 600 volt gelijkspanning.
Foto's
Deze foto's zijn gesorteerd op tramtype van oud naar nieuw.
PCC
Antwerpen, 25 september 2023. Door werkzaamheden is lijn 12 ingekort tot halte Schijnpoort. Hierdoor is er geen beschikking meer over een keerlus waardoor er tweerichtingtrams nodig zijn. Hier zien we Gentse tweerichting-PCC 6207 vertrekken van halte Stuivenberg als lijn 12 naar Centraal Station.
Antwerpen, 25 september 2023. Gentse PCC 6220 onderweg als lijn 12 naar Centraal Station, al doet het display anders vermoeden.
Antwerpen, 25 september 2023. De Lijn 6220 is weer onderweg naar Centraal Station als lijn 12 door de Dambruggestraat.
HermeLijn
Gent, 7 juli 2022. De Lijn 6304 als lijn 4 naar Ledeberg. Deze tram is er een uit de serie HermeLijn1 (6301 - 6314) welke in 1999 en 2000 gebouwd zijn.
Gent, 7 juli 2022. HermeLijn2A 6317 als lijn 2 onderweg naar Zwijnaarde.
Albatros (Flexity 2)
Gent, 7 juli 2022. Albatros 6373 als lijn 1 naar Flanders Expo.
Laatst bijgewerkt: 04-10-2023