Tram Ulm
In 1897 is het tramnetwerk in Ulm in bedrijf gesteld, en is vanaf het begin al geëlektrificeerd. De spoorwijdte is 1000 mm en de bovenleidingsspanning 750 volt gelijkspanning. Het netwerk bestaat inmiddels uit twee lijnen, lijn 1 en 2. In 2018 is lijn 2 in gebruik genomen.
Foto's
Deze foto's zijn gesorteerd op tramtype van oud naar nieuw.
Combino
Ulm, 10 juni 2022. De tramvloot van de SWU bestaat uit onder andere tien Combino's genummerd 41 - 50. De eerste acht zijn in 2003 geleverd en de laatste twee in 2008. Hier zien we SWU 42 Combino als lijn 2 onderweg naar Science Park II.
Ulm, 10 juni 2022. SWU 48 onderweg als lijn naar. Na schadeherstel is SWU 50 in 2021 gepresenteerd met een nieuw front. Uiteindelijk zullen alle tien de Combino's voorzien worden van deze fronten. Helaas is het mij niet geluk om de 50 vast te leggen bij mijn bezoek aan Ulm. Inmiddels is de 48 ook voorzien van een nieuw front.
Ulm, 10 juni 2022. SWU 44 tijdens een stop aan halte Staufenring als lijn 1 naar Böfingen.
Avenio M
Ulm, 10 juni 2022. Door de uitbreiding van het tramnetwerk met lijn 2 was er meer materieel nodig voor het uitvoeren van de diensten. In het voorjaar van 2018 wordt de eerste Avenio M van de twaalf (51 - 62) ingezet in Ulm. Hier zien we SWU 52 onderweg als lijn 1 naar Söflingen.
Ulm, 10 juni 2022. SWU 54 als lijn 2 naar Kuhberg. De eerste twaalf Avenio M's zijn genummerd 51 - 62. In oktober 2020 worden er nog eens zes Avenio M's besteld (63 - 68).
Ulm, 10 juni 2022. SWU 57 als lijn 1 naar Söflingen. Alle trams in Ulm zijn vernoemd naar bekende streekgenoten. De 57 is vernoemd naar de oprichter van de Ulmer brandweer: Conrad Dietrich Magirus.
Ulm, 10 juni 2022. SWU Avenio M 53 als lijn 2 naar Kuhberg.
Laatst bijgewerkt: 26-02-2024