Stations in België

Foto's

De foto's op deze pagina zijn op alfabetische volgorde geplaatst:

A
B
C
D
E
F

G
H
I
J
K

L
M
N
O
P

Q
R
S
T
U

V
W
X
Y
Z


K


Kortrijk

Courtrai

Kortrijk, 15 maart 2023. Helaas was mijn tijd in Kortrijk zeer beperkt, en stond de zon helemaal verkeerd voor een goede foto van het stationsgebouw. Dus voorlopig blijft het hier bij twee slechte telefoonfoto’s.
Het huidige stationsgebouw zal worden vervangen door een nieuw gebouw. Hiermee verdwijnt het laatste grote wederopbouwstation van België. Dit stationsgebouw werd op 7 juli 1956 geopend en is van de Kortrijkse architect Pierre Albert Pauwels.
Inmiddels is het gebouw op de shortlist van meest bedreigd erfgoed in Europa, van de website Europanostra.org geplaatst, maar zoals het er nu uitziet houdt dat de sloop niet tegen.
Ik hoop dat ik nog voor de sloop in de gelegenheid kom om nog eens goede foto’s te maken van dit bijzondere stationsgebouw.


Kortrijk, 15 maart 2023. Het interieur van het gebouw is nog grotendeels gelijk aan toen het in 1956 geopend werd.


L


Luik-Guillemins

Liège-Guillemins

Luik, 20 december 2022. De kap van station Luik-Guillemins is voorzien van een tijdelijk kunstwerk van de Franse kunstenaar Daniel Buren.


P


Pepinster

Pepinster, 23 november 2023. Dit station werd op 18 juli 1843 geopend. Het oorspronkelijke stationsgebouw werd ontworpen door Auguste Payen. Dit gebouw werd in 1888 vervangen en uiteindelijk in 1975 gesloopt. Het tweede stationsgebouw werd in 1944 tijdens het einde van de Tweede Wereldoorlog in brand gestoken. De overkapping achter het stationsgebouw is hierbij gespaard gebleven en is in 1989 aangewezen tot monument. In 1952 wordt het huidige stationsgebouw geopend op de fundering van het voorgaande stationsgebouw. 


Pepinster-Cité

Pepinster, 23 november 2023. Pepinster-Cité werd geopend op 22 februari 1932. Tussen 1942 en 1952 is dit station gesloten geweest. Ook in 1957 stopte er een tijdje geen treinen. Door de overstroming van (onder andere) Pepinster in juli 2021 werd dit station grotendeels verwoest. Inmiddels is het station weer herbouwd waarbij ook de perrons zijn verhoogd. 


Pepinster, 23 november 2023. Een zicht over het perron van Pepinster-Cité


S


Spa

Spa, 23 november 2023. Station Spa is geopend op 17 februari 1855. Vroeger reden er vanaf dit station treinen naar meerdere internationale bestemmingen. Nu vertrekt er enkel nog een L-trein naar Spa-Géronstère of Aken (DE). Het huidige stationsgebouw is het tweede en werd geopend in 1863. 


Spa, 23 november 2023. Het stationsgebouw gezien van uit het westen.


Spa, 23 november 2023. Een zicht over de sporen. Het eilandperron van spoor 2/3 is buiten gebruik. Spoor 3 is opgebroken. Voor de elektrificatie was het station nog voorzien van een overkapping.


Spa-Géronstère

Spa, 23 november 2023. Spa-Géronstère werd in 1867 geopend als een halte aan spoorlijn 44 Pepinster – Stavelot. Na het opbreken van het traject naar Stavelot is dit een kopstation geworden.


Spa, 23 november 2023. Een zicht op het juk van station Spa-Géronstère.


V


Verviers-Centraal

Verviers-Central

Verviers, 20 december 2022. Het stationsgebouw van Verviers-Centraal is in 1930 in gebruik genomen. Het is een ontwerp van Emile Burguet.


Verviers, 20 december 2022. De stationshal van het centrale station.


Verviers, 20 december 2022. De hal waarvandaan de perronsporen bereikt kunnen worden.


Verviers, 20 december 2022. Een zicht over de sporen richting het stationsgebouw.


Vielsalm

Vielsalm, 13 juli 2023. Het station van Vielsalm werd in 1867 geopend.

Laatst bijgewerkt: 07-12-2023