Spoorwegmaterieel NMBS
Hieronder een overzicht van NMBS materieel wat ik voor de lens heb gehad.
Motorstellen
MS35 (Type 35)
Klassieke motorstellen
MS75
MS80
MS86
MS96
MS08
Motorwagens
MW41
Elektrische locomotieven
HLE 27
HLE 28
HLE 18 en 19
Diesellocomotieven
HLR 77
Rijtuigen
M4
M6
M7
Motorstellen
MS35 (Type 35)
Type 1935 is gebouwd voor de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van België tussen Brussel en Antwerpen. Na de buitendienststelling zijn een aantal motorwagens omgebouwd tot posttrein.
Foto's
Schaarbeek, 18 augustus 2021. De gerestaureerde Stuurpostwagen 7724 staat tentoongesteld in Train World in Schaarbeek.
Klassieke motorstellen
Foto's
Spa, 23 november 2023. NMBS 642 komt aan als L-trein 5032 naar Spa-Géronstère.
Spa-Géronstère, 23 november 2023. NMBS 663 + 662 vertrekken als L-trein 5011 naar Aachen Hbf (DE).
Spa, 23 november 2023. NMBS MS70 662 + 663 komen bijna aan op eindpunt Spa-Géronstère als L-trein 5031.
Spa-Géronstère, 23 november 2023. NMBS 655 wordt gereed gemaakt voor vertrek als L-trein 5010 naar Aachen Hbf (DE).
Charleroi-Centraal, 26 september 2023. NMBS 989 vertrekt als S62 4262 naar Luttre. Rechts staat DMT 443 te wachten om afgerangeerd te worden.
Charleroi-Centraal, 26 september 2023. NMBS tweetje 996 staat op spoor 3 te wachten op vertrek als S61 4159 naar Jambes. Spoor 4 is opengebroken, men is bezig met het realiseren van een nieuwe reizigerstunnel.
Luik-Guillemins, 20 december 2022. NMBS 731 vertrekt S42 5461 als naar Flémalle-Haute.
Verviers-Central, 20 december 2022. Klassiekje 662 staat te wachten op vertrek als L-trein 5031 Spa-Géronstère.
Verviers-Central, 20 december 2022. NMBS 663 staat te wachten op vertrek als L-trein 5009 naar Aken Hbf (DE).
Luik-Guillemins, 20 december 2022. Motorstel 993 vertrekt als S42 5458 naar Flémalle-Haute.
Luik-Guillemins, 20 december 2022. NMBS 657 heeft haar piekuurtrein weer gereden voor deze ochtend (dat verwacht ik tenminste) en wordt nu gerangeerd.
Antwerpen-Centraal, 26 september 2022. Ondanks dat de ''Varkensneuzen'' en de ''tweetjes'' veel van uiterlijk verschillen, zijn ze technisch toch grotendeels gelijk aan elkaar. Vandaar dat deze stellen ook gecombineerd ingezet kunnen worden. Hier zien we de 772 en de 812, wachtend op vertrek als IC 4231 naar Turnhout.
Aken Hbf (DE), 31 augustus 2022. NMBS 653 vertrekt als trein 5033 (met Duits lijnnummer RE29) naar Spa-Géronstère.
Tamines, 25 augustus 2021. NMBS Klassiek motorstel 737 halteert als S61 met treinnummer 4160 naar Jambes.
Tamines, 25 augustus 2021. NMBS MS 983 als S61 4161 naar Jambes.
Tamines, 25 augustus 2021. NMBS MS 738 als S61 4583 naar Waver.
Namen, 25 augustus 2021. NMBS motorstel 737 komt binnen als S61 met treinnummer 4563 naar Jambes.
Charleroi-Zuid, 25 augustus 2021. NMBS 964 vertrekt naar een voor mij onbekende bestemming. Het CityRail logo is al van de zijkanten verwijderd, net zoals bij de meeste/alle soortgenoten. Inmiddels is dit stel terzijde gesteld. Rechts motorstel 987, dit stel was voorheen ook verbouwd tot CityRail, maar is inmiddels weer gerenoveerd en is hierbij voorzien van de vernieuwde New-look kleurstelling.
Luik-Guillemins, 25 augustus 2021. Motorstel 650 staat te wachten op vertrek als S44 naar Borgworm.
Namen, 18 augustus 2021. NMBS MS 962 komt het station van Namen binnen als S61 4165 naar Jambes.
Namen, 18 augustus 2021. NMBS MS 732 vertrekt als S61 4588 naar Waver.
Namen, 18 augustus 2021. NMBS 981 + 739 als S61 4565 met als eindpunt Jambes.
Namen, 18 augustus 2021. NMBS 962 als S61 4188 naar Charleroi-Zuid.
Maastricht (NL), 2 november 2019. NMBS 659 staat te wachten op vertrek terug in de richting van België. Op de achtergrond staat FLIRT's van Arriva te wachten op de volgende inzet.
Maastricht (NL), 2 november 2019. Het tweede klas interieur van motorstel 659.
Maastricht (NL), 2 november 2019. NMBS 706 staat te wachten op vertrek naar Luik-Guillemins.
Luik-Guillemins, 18 december 2016. Motorstel 642 vertrekt naar een voor mij onbekende bestemming.
Luik, 18 december 2016. NMBS 975 staat samen met heel wat soortgenoten te wachten op de volgende inzet.
Luik-Guillemins, 11 december 2016. Klassiek motorstel 988 in de CityRail kleurstelling.
MS75
De MS75 is een reeks van 44 vierdelige motorstellen welke tussen 1975 en 1977 gebouwd zijn. De motorstellen zijn afgeleverd in een grijs/oranje kleurstelling. Deze kleurstelling is later gewijzigd in de welbekende bordeaux kleurstelling. Inmiddels zijn alle motorstellen gerenoveerd en rijden in de ''New-look'' kleurstelling.
Technisch zijn deze motorstellen grotendeels gelijk aan klassieke motorstellen, waardoor deze ook gekoppeld ingezet kunnen worden.
Foto's
Essen, 10 juni 2024. NMBS 808 + 816 zijn onderweg als S32 2561 naar Roosendaal (NL).
Roosendaal (NL), 25 september 2023. Het eerste klas van motorstel 820.
Roosendaal (NL), 25 september 2023. Het tweede klas interieur van NMBS 820
Roosendaal (NL), 25 september 2023. De multifunctionele ruimte in motorstel 820
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. NMBS 824 + 834 als S32 2586 naar Puurs.
Antwerpen-Berchem, 20 december 2022. NMBS 834 + 839 komen aan als S32 2585 naar Puurs.
Antwerpen-Centraal, 26 september 2022. NMBS motorstel 812 + 772 staan te wachten op vertrek als IC 4231 naar Turnhout.
Antwerpen-Centraal, 26 september 2022. Een paar uur na het nemen van de foto hierboven was ik weer terug in Antwerpen, alleen het weer was behoorlijk omgeslagen. NMBS 837 + 805 staan te wachten op een volgende klus.
Lier, 26 september 2022. NMBS 809 + 987 als IC 4330 naar Antwerpen-Centraal. Rechts is de 822 te zien.
Lier, 26 september 2022. Motorstel 816 + 844 komen aan op station Lier als IC 3408 naar Turnhout.
Lier, 26 september 2022. MS75 822 is leeg aangekomen uit de richting van Antwerpen en is hier aan de andere kant weer opgebouwd. In de tijd dat ik op station Lier was heb ik dit stel niet meer zien vertrekken.
Mechelen, 26 september 2022. Een paar uur later kwam ik de 822 weer tegen. Hier als IC 3435 naar Binche. Momenteel is men bezig met het bouwen van een nieuw station voor Mechelen. Dit is het eerste gedeelte van de nieuwe overkapping. Links is nog een oude perronoverkapping te zien.
Roosendaal (NL), 6 januari 2018. NMBS motorstel 818 staat te wachten op vertrek als trein 2582 naar Puurs.
Roosendaal (NL), 2 juni 2016. NMBS 831 + 823 staan te wachten om weer terug naar België te keren.
Roosendaal (NL), 10 februari 2017. NMBS MS 830 zou na ruim een halfuur na het nemen van deze foto vertrekken als stoptrein 2583 naar Puurs.
MS80
MS80 is een reeks van (oorspronkelijk) 140 motorstellen gebouwd door La Brugeoise et Nivelles en tussen 1981 en 1985 in dienst gesteld. Ze zijn afgeleverd als tweedelige treinstellen in de bordeauxrode kleurstelling. Tussen 1992 en 1995 zijn deze stellen verlengd met een middenbak en kregen ze de grijze Memlingkleurstelling. Van 2009 tot 2020 zijn de Breaks gemoderniseerd waarbij ze een vernieuwd interieur kregen en de “New-Look’’ kleurstelling aangemeten kregen.
Foto's
Pepinster, 23 november 2023. NMBS Break 317 tijdens een stop als S41 5263 naar Verviers-Central.
Luik-Guillemins, 13 juli 2023. Breaks 301 + 391 worden afgerangeerd om te gaan wachten op een volgende inzet.
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. NMBS 320 + 338 welke onderweg zijn als IC 3015 naar De Panne.
Luik-Guillemins, 20 december 2022. Break 312 vertrekt zonder reizigers naar een voor mij onbekende bestemming.
Lier, 26 september 2022. NMBS 372 als IC 2930 naar Antwerpen Centraal.
Mechelen, 26 september 2022. Break 387 komt aan op station Mechelen. Links is op de achtergrond is het eerste gedeelte van het nieuwe stationsgebouw te zien.
Leuven, 14 juni 2016. NMBS 373 hier nog in de Memling-kleurstelling.
Maastricht (NL), 30 mei 2015. NMBS 368 staat te wachten op vertrek richting Luik.
MS86
De MS86 is een reeks tweedelige treinstellen die tussen 1986 en 1991 zijn gebouwd. Er zijn 52 treinstellen van dit type gebouwd waarvan er op dit moment 51 nog in dienst zijn. Tussen 2012 en 2017 zijn deze treinstellen gerenoveerd, waarbij het interieur is aangepast, en de ''New-look'' kleurstelling is toegepast op deze treinstellen. Vanwege de opvallende kopvorm wordt de MS86 ook wel ''de Duikbril'' genoemd. Een andere bijnaam is Sprinter.
Foto's
Leuven, 20 december 2022. Duikbrillen 934 + 902 wachten op vertrek als S9 3262 naar Landen.
Mechelen, 26 september 2022. NMBS 902 + 931 staan te wachten op vertrek als S5 3385 naar Edingen.
Leuven, 4 juni 2016. Een flink aantal gerenoveerde en ongerenoveerde MS86'en. Vooraan staat links stel 949 en rechts stel 950 te wachten op wat er komen gaat.
MS96
De MS96 is een reeks motorstellen, gebouwd vanaf 1996. Er zijn in totaal 120 treinstellen van gebouwd. Door ongevallen zijn 4 treinstellen verloren gegaan.
De serie treinstellen is onder te verdelen in drie verschillende deelseries:
441-490: Deze motorstellen zijn geschikt voor de Belgische 3 kV gelijkspanning en geschikt voor het 25 kV net van de Luxemburgse en Franse grensbaanvakken.
501-547: Deze motorstellen zijn alleen geschikt voor 3 kV gelijkspanning, en konden voorheen ook ingezet worden op het baanvak Aarlen - Luxemburg.
548-570: Deze stellen zijn alleen geschikt een bovenleidingsspanning van 3 kV gelijkspanning en kunnen alleen in België worden ingezet.
De MS96 wordt voornamelijk ingezet op de IC-verbindingen.
Foto's
Luik-Guillemins, 13 juli 2023. NMBS 532 heeft haar rit er weer opzitten en wacht om afgerangeerd te worden.
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. NMBS 549 + 530 + 532 komen aan als IC 2615 met bestemming Tongeren.
Antwerpen-Berchem, 20 december 2022. NMBS 512 + 553 + 562 komen enkele minuten vertraagd aan als IC 2635 naar Antwerpen-Centraal.
Namen, 18 augustus 2021. NMBS Deense neus 472 vertrekt als IC naar Kortrijk via Charleroi-Sud.
MS08
De MS08 is een reeks bestaande uit 305 driedelige motorstellen. De eerste werd in 2011 ingezet.
Foto's
Charleroi-Centraal, 26 september 2023. NMBS 08032 staat te wachten op vertrek als S19 4013 naar Brussel-Schuman
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. NMBS 08059 tijdens een stop als S34 1465 naar Sint Niklaas. Links is de 08154 nog te zien.
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. NMBS 08027 + 08011 + 08568 komen binnen als S1 1787 naar Nijvel.
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. NMBS 08154 komt aan als S34 2666 Dendermonde.
Luik-Guillemins, 20 december 2022. NMBS 08544 staat te wachten op vertrek als L5582 naar Liers
Lier, 26 september 2022. NMBS 08159 komt aan als S33 2960 naar Mol.
Lier, 26 september 2022. NMBS 08024 als S33 2980 naar Antwerpen-Centraal tijdens de stop op station Lier.
Lier, 26 september 2022. NMBS 08069 komt aan als L-trein 2859 naar Leuven.
Dinant, 6 juli 2022. NMBS 08545 komt aan op station Dinant. De MS08 is een treintype van het Siemens platform Desiro ML.
Dinant, 6 juli 2022. NMBS 08531 staat te wachten op vertrek op het station van deze stad in de Ardennen.
Gent-Dampoort, 7 juli 2022. NMBS 08076 als S53 684 naar Gent-Sint-Pieters.
Gent-Dampoort, 7 juli 2022. NMBS 08076 komt aan op het tweede station van Gent.
Motorwagens
MW41
De MW41 is een reeks tweedelige diesel treinstellen van de NMBS. De reeks bestaat uit 96 treinstellen (genummerd 4101-4196). Inmiddels zijn er, als gevolg van schade, nog 93 van in dienst.
Foto's
Charleroi-Centraal, 26 september 2023. Rechts NMBS 4173 samen met een onbekende soortgenoot. Afkomst en bestemming zijn mij onbekend. Links NMBS 769 afkomstig uit Jambes en zal, naar wat ik verwacht, weer een S-trein terugrijden die kant op.
Lier, 26 september 2022. NMBS 4185 + 4171 + 4136 onderweg als L-trein 2881 naar Antwerpen-Centraal. Links is de 822 nog zichtbaar.
Gent-Dampoort, 7 juli 2022. NMBS 4180 komt aan als S51 763 naar Eeklo.
Gent-Dampoort, 7 juli 2022. NMBS 4108 vertrekt als S51 met treinnummer 785 naar Ronse.
Elektrische locomotieven
HLE 27
Foto's
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. HLE27 2705 met IC 3137 naar Brussel-Zuid, bestaande uit M5 rijtuigen.
Luik-Guillemins, 20 december 2022. HLE 2753 staat klaar voor vertrek als IC 1735, bestaande uit M4 rijtuigen met achterop HLE 2723, naar Quiévrain.
HLE 28
Foto's
Antwerpen-Berchem, 20 december 2022. HLE 2807 + ICRm-stam + HLE 2813 onderweg als IC 9240 naar Brussel-Zuid.
HLE 18 en 19
Foto's
Pepinster, 23 november 2023. NMBS HLE 1873 komt aan als IC-trein 411 naar Welkenraedt, welke afkomstig is uit Kortrijk. De trein bestaat uit M6-rijtuigen en achterop loopt HLE 1863.
Diesellocomotieven
HLR 77
De HLR 77 is een diesellocomotief van het G 1205 platform van de fabrikant MaK. Deze reeks bestaat uit 170 locomotieven
Foto's
Luik-Guillemins, 25 augustus 2021 NMBS HLR 7748 + HLE 2714 met een sleep M4 rijtuigen.
Rijtuigen
M4
Foto's
Antwerpen-Berchem, 26 september 2022. Het tweede klas interieur van een M4-rijtuig.
M6
Foto's
Antwerpen-Berchem, 11 mei 2023. IC 1837 naar Oostende komt aan met voorop M6 stuurstandrijtuig 65054. Achterop loopt HLE 1853.
M7
Foto's
Luik-Guillemins, 20 december 2022. Een trein bestaande uit M7 rijtuigen staat te wachten op vertrek als IC 1731 naar Quiévrain. Voorop loopt BMx 76022.
Laatst bijgewerkt: 10-07-2024