Stations in Nederland

Foto's

De foto's op deze pagina zijn op alfabetische volgorde geplaatst:

A
F
K
P
U
Z

B
G
L
Q
V

C
H
M
R
W

D
I
N
S
X

E
J
O
T
Y


A


Arnhem Centraal

Arnhem, 7 februari 2023. Het kenmerkende entreegebouw van het vorige station Arnhem, architect H.G.J. Schelling, is verplaatst naar een park in de wijk Presikhaaf. Thans is er de horecagelegenheid T-huis in gevestigd. Foto's van het huidige Arnhem Centraal zullen nog volgen. 


Arnhem Presikhaaf

Arnhem, 7 februari 2023. Station Arnhem Presikhaaf is een eenvoudig station zonder gebouw. Het station is in 1969 geopend.


Arnhem, 7 februari 2023. Het zicht over de sporen.


Arnhem Velperpoort

Arnhem, 1 februari 2023. Het in 1988 geopende stationsgebouw van station Arnhem Velperpoort. Dit gebouw is ontworpen door Rob Steenhuis. In 2020 is dit station opgeknapt.


Arnhem, 23 januari 2016. Een plaquette ter ere van de opening van het stationsgebouw in 1988. Op de plaquette zijn ook de twee voormalige stationsgebouwen te zien. In 1892 werd het eerste station Arnhem Velperpoort geopend. Dit houten gebouw is tot 1918 meegegaan, toen is het station gesloten. In 1953 werd Arnhem Velperpoort heropend met een gebouw van de hand van Koen van der Gaast. In 1988 is het huidige station geopend, maar het gebouw uit 1953 is blijven staan.


Arnhem, 23 januari 2016. Het voormalige stationsgebouw van Arnhem Velperpoort. De architect van dit gebouw is Koen van der Gaast, en het werd in 1953 geopend. Met de opening van het nieuwe station, wat op de links op de achtergrond te zien is, werd dit gebouw overbodig als stationsgebouw. Inmiddels is het in gebruik als politiepost.


C


Cuijk

Cuijk, 16 mei 2024. Het stationsgebouw van Cuijk is van architect M.A. van Wadenoijen. Het werd in 1883 geopend.


Cuijk, 16 mei 2024. Een zicht over de sporen. Op korte termijn wordt de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond geëlektrificeerd.


B


Breda

Breda, 25 september 2023. Station Breda is in 1855 geopend. Het huidige stationsgebouw is in 2016 officieel geopend. Koen van Velsen is de architect van dit gebouw.


D


Deventer

Deventer, 6 april 2023. Station Deventer werd in 1865 geopend. Het huidige stationsgebouw is van het jaar 1920.


De Vink

Leiden, 28 maart 2024. Station De Vink werd de eerste keer in 1906 geopend en in 1928 gesloten. In 1985 werd het station heropend, iets zuidelijker dan het voorgaande station. Het huidige stationsgebouw, van architect Th.J.B. Fikkers, is in 1995 geopend.


Voorschoten, 28 maart 2024. De grens tussen Leiden en Voorschoten ligt tussen spoor 2 en 3 van station De Vink.


E


Eindhoven Centraal

Eindhoven, 16 december 2022. Het door Koen van der Gaast ontworpen gebouw werd in 1956 geopend. In 2018 werd gerestaureerde station heropend en kreeg het station ook de toevoeging Centraal.


Eindhoven, 16 december 2022. De perrontunnel en overkappingen zijn al een paar jaar ouder en werden door Sybold van Ravesteyn ontworpen. Met de vernieuwing van het station is er een bredere perrontunnel parallel aan de oude tunnel gerealiseerd, om de grotere reizigersstromen aan te kunnen. De oude, monumentale tunnel werd gerestaureerd.


Eindhoven Strijp-S

Eindhoven, 20 mei 2023. Station Eindhoven Strijp-S werd in 1971 geopend als station Eindhoven Beukenlaan. Het gebouw is van het standaardtype Sextant, ontworpen door de architect Cees Douma.


Eindhoven, 20 mei 2023. Nadat ook dit station onbemand werd, is het gebouw omgebouwd tot snackbar. Momenteel is deze gesloten. Met ingang van dienstregeling 2016 op 13 december 2015 is de naam gewijzigd in de huidige naam Eindhoven Strijp-S.


Eindhoven, 20 mei 2023. Doordat de vloer verwijderd is, is de originele vloer weer zichtbaar geworden.


Eindhoven, 20 mei 2023. De westelijke ingang van het station.


N


Nijmegen

Nijmegen, 5 januari 2023. Sinds 1865 heeft Nijmegen een station. Het huidige gebouw stamt uit 1954 en is een ontwerp van Sybold van Ravesteyn. Het oude gebouw (van de architect C.H. Peters) is in de tweede wereldoorlog zwaar beschadigd geraakt en is grotendeels gesloopt. Alleen de achtergevel en de stationsoverkappingen zijn blijven staan.
Er zijn plannen dit station uit te gaan breiden. Hierbij zal de luifel, die afbreuk doet op de voorgevel van Van Ravesteijn, gesloopt gaan worden. Ook zal het station dan een tweede eilandperron krijgen.


Nijmegen Dukenburg

Nijmegen, 5 januari 2023. Station Nijmegen Dukenburg is in 1973 geopend. De eerste jaren twee perrons zonder overkapping en zonder stationsgebouw. In 1986 is dit gebouw geopend. Het is een ontwerp van Paul Corbey, en is thans in gebruik als sushi afhaalrestaurant.


Nijmegen, 5 januari 2023. In 1996 werd dit gebouw van de architect Th.J.B. Fikkers toegevoegd (op de achtergrond is het gebouw van Corbey nog te zien). De gevelbekleding laat inmiddels los en word bij elkaar gehouden door gaas.


Nijmegen, 5 januari 2023. In 1996 zijn ook de perrons voorzien van overkappingen/windschermen.


Nijmegen Goffert

Nijmegen, 5 januari 2023. Station Nijmegen Goffert is op 15 december 2014 in gebruik genomen. Het gebouw is ontworpen door Paul van der Ree en Peter Heideman.


Nijmegen Heyendaal

Nijmegen, 5 januari 2023. Station Nijmegen Heyendaal gezien vanaf de voetgangersbrug. Dit station werd geopend op 28 mei 1972. In 1979 is het station voorzien van een gebouwtje van het standaardtype Sextant van de architect Cees Bouwma, maar dit gebouw is in 2000 gesloopt.


Nijmegen, 5 januari 2023. Inmiddels zijn er plannen voor een grote opknapbeurt voor het station. Er zal onder anderen een nieuwe voetgangersbrug geplaatst worden.


K


Kapelle-Biezelinge

Kapelle, 11 mei 2019. Station Kapelle-Biezelinge werd in 1868 geopend. Het gebouw is van het type standaard SS vijfde klasse.


Krabbendijke

Krabbendijke, 11 mei 2019. Het station van Krabbendijke werd in 1868 geopend. Het stationsgebouw is van het standaardtype SS vijfde klasse.


L


Leiden Lammenschans

Leiden, 28 maart 2024. Station Leiden Lammenschans is op 18 mei 1961 geopend. Het oorspronkelijke stationsgebouw van architect Koen van der Gaast is nog aanwezig.


Lichtenvoorde-Groenlo

Lievelde, 31 maart 2017. Station Lichtenvoorde-Groenlo werd in 1878 geopend, toen nog met een stationsgebouw van het type Vorden. In 1989 werd dat gebouw vervangen door deze abri.


Lievelde, 31 maart 2017. Een blik over de perrons van station Lichtenvoorde-Groenlo.


M


Maarssen

Maarssen, 10 april 2024. Het station van Maarssen is op 18 december 1843 geopend. Het huidige stationsgebouw is in 2004 in gebruik genomen.

Maarssen, 10 april 2024. De sporen van station Maarssen gezien vanaf de voetgangersbrug.


Maastricht

Maastricht, 13 juli 2023. Het stationsgebouw van het grootste station van Maastricht. Dit gebouw werd in 1915 ingebruik genomen en is een ontwerp van George van Heukelom.


Maastricht Randwyck

Maastricht, 13 juli 2023. Station Maastricht Randwyck werd in 1987 geopend. Het gebouw is een ontwerp van Hans Bak. In 2018 is dit station voorzien van nieuwe liften, waarbij details van het oorspronkelijke ontwerp van dit gebouw verloren zijn gegaan.


Maastricht, 13 juli 2023. Station Maastricht Randwyck gezien vanaf de Universiteitssingel.


Maastricht, 13 juli 2023. Het perrongebouw op perron 2/3. Dit gebouw is voor een aantal jaar terug grotendeels opnieuw opgebouwd. Hierbij is het oorspronkelijke uiterlijk verloren gegaan.


Mantgum

Mantgum, 26 februari 2021. In 1883 werd station Mantgum geopend, toen met een gebouw van het standaardtype Loppersum. In 1938 werd het station gesloten. Van mei tot november 1940 is het station weer een paar maanden in gebruik geweest. In 1973 is het station voor de tweede keer heropend, alleen zonder stationsgebouw. De abri zoals op de foto is later dan 1973 geplaatst.


Mantgum, 26 februari 2021. Het interieur van de abri.


R


Ravenstein

Ravenstein, 5 januari 2023. Sinds 1881 beschikt de stad Ravenstein over een treinstation. Het eerste gebouw is na het voltooien van het huidige gebouw in 1973 gesloopt


Ravenstein, 5 januari 2023. Het huidige stationsgebouw is dus in 1973 geopend. Het is van het standaardtype Beilen, ontworpen door de architect Cees Douma.


Ravenstein, 5 januari 2023. Het zicht over de perronsporen.


Rheden

Rheden, 7 februari 2023. Op deze plek stond van 1952 tot 2007 een stationsgebouw van de architect Koen van der Gaast.


Rheden, 7 februari 2023. Na de sloop van het stationsgebouw is wel de later gebouwde rijwielstalling blijven staan.


Rheden, 7 februari 2023. De perrons van Rheden liggen in bajonetligging.


Rijssen

Rijssen, 6 april 2023. Op station Rijssen worden letterlijk de bloemetjes buiten gezet. In 1888 werd dit station geopend met dit gebouw.


Roodeschool

Roodeschool, 12 maart 2024. Het huidige station werd op 15 januari 2018 geopend. Dit station ligt een stuk westelijker dan het vorige en maakt daardoor een spoorverbinding met de Eemshaven mogelijk.


Roosendaal

Roosendaal, 25 september 2023. Het station van Roosendaal werd in 1854 geopend. Het huidige stationsgebouw is gedeeltelijk van de hand van George van Heukelom, en gedeeltelijk van Sybold van Ravensteyn.


U


Uithuizen

Uithuizen, 12 maart 2024. Station Uithuizen werd in 1893 geopend. Het huidige stationsgebouw stamt uit 2000.


Uithuizermeeden

Uithuizermeeden, 12 maart 2024. Het station van Uithuizermeeden werd in 1893 geopend. Het stationsgebouw werd in 1973 gesloopt en deze abri is toen als vervanging geplaatst.


Usquert

Usquert, 12 maart 2024. Het station van Usquert werd in 1893 geopend. In 1973 is het originele stationsgebouw vervangen door de abri welke hier nu nog staat.


Utrecht Overvecht

Utrecht, 15 december 2023. Station Utrecht Overvecht is op 26 mei 1968 geopend, met een gebouw van het type Sextant. Dit gebouw is inmiddels gesloopt. Het huidige stationsgebouw stamt uit 1995.


Utrecht, 10 april 2024. Een zicht over de sporen en het perron met overkapping.


Utrecht, 10 april 2024. De reizigerstunnel van station Overvecht.


Utrecht Zuilen

Utrecht, 10 april 2024. Station Utrecht Zuilen werd op 10 juni 2007 geopend. Het station is gebouwd tijdens de verdubbeling van het traject Utrecht - Amsterdam.


Utrecht, 10 april 2024. Een zicht over het perron.


V


Velp

Velp, 8 februari 2023. Station Velp is in 1865 geopend. Dit gebouwtje is in 1982 gebouwd en ontworpen door Cees Douma. Het interieur lijkt nog grotendeels in originele staat.


Velp, 8 februari 2023. Een zicht over de sporen.


Venlo

Venlo, 20 maart 2023. Station Venlo werd geopend in 1865. Het huidige stationsgebouw is in 1958 geopend. Dit gebouw is ontworpen door Koen van der Gaast.


Venlo, 20 maart 2023. De stationshal van station Venlo.


Voorschoten

Voorschoten, 28 maart 2024. Het huidige stationsgebouw van Voorschoten stamt uit 1995 en is ontworpen door J. Bak.


Voorschoten, 28 maart 2024. Een zicht over de sporen van station Voorschoten.


Vriezenveen

Vriezenveen, 6 april 2023. Een zicht over het perron. Voorheen was dit een eilandperron, met rechts spoor 1 en links spoor 2. Spoor 1 is inmiddels opgebroken en spoor 2 is hernummerd naar spoor 1.
Nog even wat verder terug in de geschiedenis van dit station. Station Vriezenveen werd in 1906, tegelijk met de spoorlijn, geopend en was toen voorzien van een stationsgebouw. Dit gebouw was van hetzelfde type als Hardenberg. In 1984 is dit gebouw gesloopt, en daar is niks meer voor teruggekomen.


W


Wijchen

Wijchen, 5 januari 2023. Station Wijchen is in 1880 geopend. In 1973 is het huidige stationsgebouw geopend. Dit stationsgebouw is van het standaardtype Beilen, van de architect Cees Douma.


Wijchen, 30 april 2012. In 2012 stond het stationsgebouw leeg. Zoek de verdere verschillen zou ik zeggen!


Z


Zevenaar

Zevenaar, 6 maart 2024. Het huidige stationsgebouw is in 1962 gebouwd. Het gebouw is ontworpen door K. van der Gaast en S.H. Krudde. Het is gebouwd op de fundering van het voorgaande stationsgebouw. In 2015 is de westvleugel van het gebouw gesloopt. 

Laatst bijgewerkt: 21-05-2024